tiistai 7. kesäkuuta 2011

Satori & kensho

Ensin kohtasin jossain satunnaisessa kirjassa ohimennen mainitun sanan "satori". Olin innoissani. Vihdoinkin joku oli kuvaillut sitä kokemusta, jolle en ollut osannut antaa nimeä. Kirjoittaja kuvasi kohtaamaani oivallusta tai henkistä olotilaa hyvin täsmällisesti ja nimesi sen satoriksi. Olin nyt saanut hakusanan, jonka avulla saatoin etsiä uutta kirjallisuutta, lisää tapauksia.

Nopeasti löysin monenmonta yllättävää kohtaamista tuon täysin yksityiseksi luulemani ilmiön äärellä. Olin olettanut sen kuvailua mahdottomaksi ja tuskin olisin edes uskaltanut hapuilla sanoja sen suojaksi, ellei sitä jo olisi joku edesmennyt runoilijamystikko, toisessa maassa ja kulttuurissa, niin elävästi ehättänyt hehkuttaa. Hän puhalsi kokemukseensa leiskuvaa väriä ja nimeten joukon erikoisia tunnusmerkkejä, joista ei saattanut erehtyä.

Pian tapasin joukon kirjoittajia, jotka yhä elivät ja toimivat netissä. Muutamat heistä arvelivat, ettei se mistä puhuin suinkaan voinut olla satori. Sen täytyi ennemminkin olla "kensho". Alkuperäinen kirjoittaja, johon viittasin, tuskin oli tuntenut käsitteitä niin tarkasti, että olisi saattanut tehdä tätä eroa. Olin haltiossani. Vihdoin joku oli kuvaillut sanasta sanaan sitä kokemusta, jolle en ollut itse osannut antaa muuta nimeä kuin "se". Nyt sillä oli täsmällinen nimi kensho ja saatoin etsiä netistä uutta materiaalia, uusia kuvauksia, uusia tapauskertomuksia, suuren joukon tulkintoja ja selityksiä.

Jotkin muistelmista olivat niin voimallisia, että he neti palauttivat mieleeni alkuperäisen oivalluksen ja laukaisivat onnellisia jälkiväreitä, suuren huojentuneisuuden aallon.

Pian löysin tutkijoita ja meditaation harjoittajia - jopa suomalaisia - jotka sanoivat, ettei se, mistä puhuin ehkä sittenkään ollut "kensho". Se saattoi olla klassisempi "moksha" tai hetkellinen "samadhi", jolla ei ollut syvempiä vaikutuksia. Olin innoissani. Olin tavoittanut joukon ihmisiä, jotka tunsivat molemmat käsitteet ja hahmottivat niiden välillä eron.

Entä mitä mieltä olin itse? Oliko se kensho vaiko satori?

- Ihan sama, sehän on vain sana. Sanat tarjoavat mahdollisuuden kohtaamiselle tai väärinymmärrykselle.
- Miten omasta mielestäsi ne sitten eroavat, kensho ja satori?

Wau. Olin innoissani, että joku ensi kertaa kysyi minun mielipidettäni.

- Ne eroavat siten, että joku käyttää ennemmin sanaa kensho ja joku toinen suosii sanaa satori. Joku tuntee niistä vain toisen. Jos määrittelisin ne itse, se olisi alku väärinymmärrykselle.
- Mutta onhan varmaankin myös virallisella tasolla tehty jonkinlainen erottelu. Kyllä kai täytyy löytyä luokittelu, joka on alan asiantuntijoiden, pitkälle edistyneiden mestarien miltei yksimielinen näkemys.
- Olen varma että mestarit käyttävät oikeaa sanaa oikeassa yhteydessä. Mutta jos joku käyttää edes väärää sanaa oikeassa yhteydessä, tai oikeaa sanaa väärässä yhteydessä, siinä riittää jo aihetta maksimaaliselle innostumiselle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti